Az olajcsere folyamata

Az olajcsere menete:

  • Első lépésben fel kell melegíteni a motort üzemi hőfokra.
  • Ezt követően az olajleeresztő csavart egy imbushkulcs segítségével ki kell hajtani.
  • Majd várunk 10-15 percet, amíg az olaj teljesen kiürül.
  • A következő lépésben eltávolítjuk a szűrőt (az óramutató járásával ellenkekző irányba forgatva.
  • Majd feltöltjük a motort 3,5-4 liter olajjal.
  • Ez követően elindítjuk az autót és figyeljük az olajnyomás-jelzőt a műszerfalon.
  • Néhány perc után leállítjuk a motort, ellenőrizzük az olajszintet, valamint a szűrő és a csavarok megfelelő illeszkedését.
  • Amennyiben mindent rendben találtunk, az olajcserét elvégzettnek tekinthetjük.
 

Az autónkhoz kapott "Kezelési útmutató"  általában kitér az olajcsere intervallumokra és egy másik oldalon, az intervallumot befolyásoló tényezőkre. 

A hidegindítások száma

A motor és a motorolaj élettartama szempontjából egyaránt az egyik legkritikusabb fázis a hidegindítás. A hideg hengerfalon a benzin egy (a korszerű motoroknál egyre kisebb) része kicsapódik, lemossa a kenőfilmet és az olajba jutva csökkenti annak viszkozitását. Üzem közben az olajhőmérséklet emelkedésével a benzin nagy része kipárolog, de 5%-os, gyakori hidegindításoknál és régebbi konstrukciójú motorokban akár 10%-os benzintartalom még így is előfordulhat a motorolajban. Benzinmotoroknál gyakori városi forgalomban az olaj ritkán éri el a lekondenzált benzin elpárolgásához szükséges hőmérsékletet, így megnő a viszkozitás csökkenés veszélye.

A motor tömítettsége

A legjobb motorolajokkal feltöltött gyári motorok sem garantálnak teljes mértékű tömítettséget, ezért az égéstermék bizonyos hányada (1-1.5%) az új motorokban is lekerül az olajtérbe. Az égéstermék vizet és savas alkotórészeket is tartalmaz, amelyek a fent leírtak szerint gyorsítják az öregedést. Az elhasznált motoroknál a rosszabb tömítettség miatt több égéstermék jut az olajtérbe, így az olaj öregedése gyorsabb, mint egy jó műszaki állapotú motornál. 
Szintén a viszkozitás növekedéséhez vezet az olajoxidáció és az olajbomlás termékei, amennyiben a szűrőrendszer telítődés miatt az olajat már nem tudja megtisztítani. A motorolajban savas anyagok keletkeznek, amit az adalékok egy része közömbösíteni hivatott. Ezt a savközömbösítő tulajdonságot a TBN (teljes bázisszám) mérőszámmal jellemzik. Ha a bázikus adaléktartalom kimerül, a savas égéstermékek az olajtérben belső korróziós kopást okozhatnak. 

 





« Vissza az előző oldalra!

Elérhetőségek

Pradalits és Társa Gépjárműjavító Kft

9791 Torony,
Hrsz 081/9.
Telefon: 0694352178
E-mail küldése
Pradalits és Társa Gépjárműjavító Kft - Magyar