Az olajcsere folyamata
Az olajcsere menete:
- Első lépésben fel kell melegíteni a motort üzemi hőfokra.
- Ezt követően az olajleeresztő csavart egy imbushkulcs segítségével ki kell hajtani.
- Majd várunk 10-15 percet, amíg az olaj teljesen kiürül.
- A következő lépésben eltávolítjuk a szűrőt (az óramutató járásával ellenkekző irányba forgatva.
- Majd feltöltjük a motort 3,5-4 liter olajjal.
- Ez követően elindítjuk az autót és figyeljük az olajnyomás-jelzőt a műszerfalon.
- Néhány perc után leállítjuk a motort, ellenőrizzük az olajszintet, valamint a szűrő és a csavarok megfelelő illeszkedését.
- Amennyiben mindent rendben találtunk, az olajcserét elvégzettnek tekinthetjük.
Az autónkhoz kapott "Kezelési útmutató" általában kitér az olajcsere intervallumokra és egy másik oldalon, az intervallumot befolyásoló tényezőkre.
A hidegindítások száma
A motor és a motorolaj élettartama szempontjából egyaránt az egyik legkritikusabb fázis a hidegindítás. A hideg hengerfalon a benzin egy (a korszerű motoroknál egyre kisebb) része kicsapódik, lemossa a kenőfilmet és az olajba jutva csökkenti annak viszkozitását. Üzem közben az olajhőmérséklet emelkedésével a benzin nagy része kipárolog, de 5%-os, gyakori hidegindításoknál és régebbi konstrukciójú motorokban akár 10%-os benzintartalom még így is előfordulhat a motorolajban. Benzinmotoroknál gyakori városi forgalomban az olaj ritkán éri el a lekondenzált benzin elpárolgásához szükséges hőmérsékletet, így megnő a viszkozitás csökkenés veszélye.
A motor tömítettsége
A legjobb motorolajokkal feltöltött gyári motorok sem garantálnak teljes mértékű tömítettséget, ezért az égéstermék bizonyos hányada (1-1.5%) az új motorokban is lekerül az olajtérbe. Az égéstermék vizet és savas alkotórészeket is tartalmaz, amelyek a fent leírtak szerint gyorsítják az öregedést. Az elhasznált motoroknál a rosszabb tömítettség miatt több égéstermék jut az olajtérbe, így az olaj öregedése gyorsabb, mint egy jó műszaki állapotú motornál.
Szintén a viszkozitás növekedéséhez vezet az olajoxidáció és az olajbomlás termékei, amennyiben a szűrőrendszer telítődés miatt az olajat már nem tudja megtisztítani. A motorolajban savas anyagok keletkeznek, amit az adalékok egy része közömbösíteni hivatott. Ezt a savközömbösítő tulajdonságot a TBN (teljes bázisszám) mérőszámmal jellemzik. Ha a bázikus adaléktartalom kimerül, a savas égéstermékek az olajtérben belső korróziós kopást okozhatnak.
« Vissza az előző oldalra!
Elérhetőségek
Pradalits és Társa Gépjárműjavító Kft
9791 Torony,Hrsz 081/9.
Telefon:
0694352178
Fax: 0694352178
Mobil:
+36303960055
E-mail:
pradalits20@gmail.com